Zandvoort, een dorp met 17.000 inwoners dat in drie dagen 305.000 bezoekers ‘verwerkt’ tijdens de Heineken Dutch Grand Prix 2023. Vanzelfsprekend doet de gemeente Zandvoort dat niet alleen maar in samenwerking met de veiligheidsdriehoek, DGP de organisator van het F1-evenement, Zandvoort Marketing, Handhaving, de omgevingsdienst IJmond en Gemeentereiniging. Ook de NS, Pro-Rail en Connexxion spelen een belangrijke rol in het succes maar vooral in het veilig en soepel laten verlopen van een evenement dat wereldwijd bekeken wordt. Bureau Buhrs heeft ondersteund bij de communicatie met inwoners, ondernemers, (maatschappelijke) organisaties en de bovengenoemde stakeholders.
De focus in het beleid en de communicatie vanuit de gemeente lag op 3 onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid en Openbare Orde. Met betrekking tot mobiliteit wordt er vanuit de hele wereld meegekeken: hoe kan er een autosport-event georganiseerd worden zonder dat de bezoekers met de auto komen; hoe zorg je voor crowd-control door het dorp en de omgeving? Met zo min mogelijk overlast of gevaarlijke situaties voor inwoners en bezoekers? Hoe handhaaf je de openbare orde? Welke maatregelen neem je vooraf zodat alle feestende bezoekers een fijne en veilige tijd hebben? Al deze vraagstukken zijn tijdens deze opdracht voorbij gekomen en beantwoord! Via old school drukwerk maar vooral ook digitale communicatie. Met nieuwsbrieven, een speciale Q&A site F1vraag.nl en de gemeentelijke socials en websites werden alle externe stakeholders, waaronder de eigen inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties, geïnformeerd, geholpen of verwezen naar de juiste instantie. Zandvoort kijkt terug op een fantastisch lang weekend zonder noemenswaardige incidenten.