Belevingswerelden natuurbeleving

Een mooi wandelpark of liever een ruig bos?

Bureau Buhrs werkt veel met de indeling in belevingswerelden (BSR-model) van onderzoeksbureau SAMR. Belevingswerelden geven inzicht in de waarden, drijfveren en motieven van mensen. Maar is er een verband tussen de belevingswereld van mensen en de wijze waarop zij een natuurgebied beleven? En wat zijn de belangrijkste verschillen in de voorkeuren voor natuurgebieden tussen de belevingswerelden? Bram Hut zocht het met zijn masterscriptie uit. 

Kleurrijke verschillen
Het BSR-model gaat er vanuit dat mensen grofweg zijn in te delen in vier belevingswerelden. Dit als aanvulling op ‘traditionele’ verdelingen zoals leeftijd, opleidingsniveau en inkomen, om meer onderscheid te maken tussen burgers. Elke belevingswereld staat anders in het leven en is gekoppeld aan een kleur: rood staat voor vrijheid en flexibiliteit, geel voor betrokkenheid en harmonie, groen voor geborgenheid en zekerheid en blauw voor ambitie en controle.

Kritisch onderzoek
Maar werken die verschillende belevingswerelden ook door in recreatiemotieven, -activiteiten en zelfs in landschapsvoorkeuren? En is dat meetbaar? Ik stortte mij voor Bureau Buhrs een half jaar lang op deze vragen. Dit was namelijk niet eerder wetenschappelijk onderzocht. Met behulp van 737 respondenten en 10 geïnterviewden analyseerde ik of er verschillen bestaan in natuur- en recreatiebeleving tussen de vier belevingswerelden en wat die verschillen dan zijn.

Back to basic of luxe restaurants?
Inderdaad blijken er tussen de recreanten in de vier belevingswerelden significante verschillen te bestaan. De groepen hebben verschillende redenen om de natuur in te gaan en ze ondernemen andere activiteiten. Sportieve, uitdagende activiteiten passen vooral bij mensen met de rode en blauwe belevingswereld. Mensen met de groene belevingswereld kiezen liever rustige bezigheden. Ook de voorkeur voor hoe het landschap is ingericht is divers. Picknickbanken en bewegwijzering zijn typisch geel, back to basic zonder wandelpaden struinen door de natuur past bij rood.

Hoe gebruiken we deze kennis?
Met behulp van data van SAMR weten we precies hoe de verdeling in belevingswerelden eruit ziet per gemeente, stad, wijk en zelfs per postcodegebied. Daarnaast is bekend welke mensen met welke belevingswereld bijvoorbeeld het liefst een natuurlezing bezoeken, graag met ‘u’ worden aangesproken, wie gevoelig zijn voor kortingsacties en wie je hiermee juist afschrikt. Door deze kennis aan elkaar te koppelen, weten we bij welke belevingswereld een natuurgebied het beste aansluit.

Passende promotie en programmering
Met deze kennis kunnen we ook bekijken hoe we een natuurgebied voor mensen met een andere belevingswereld aantrekkelijker kunnen maken. Met bijvoorbeeld passende promotie, communicatie en programmering. Een ruig ontoegankelijk natuurgebied maak je door de vestiging van een bezoekerscentrum, de aanleg van wandelpaden en de organisatie van evenementen bijvoorbeeld aantrekkelijker voor mensen met een gele of groene belevingswereld.

Meer weten? Stuur een mail naar info@bureaubuhrs.nl.


← terug