Leefstijlen: Klussen in huis, of los op een festival?

Welke keuze iemand maakt wordt beïnvloed door zijn of haar leefstijl. Moun­tain­bi­ken in de bossen, of fietsen in de polder? Naar het theater, of naar een street art expo? Wat kiest een ‘Ple­zier­zoe­ker’? en wat past het best bij een ‘In­zicht­zoe­ker’?
Met dit soort vragen gingen we donderdag 8 november aan de slag met zo’n 50 deelnemers van de Labsessie over de nieuwe Leisure Leefstijlen die we samen met col­le­ga-bu­reau SAMR Markt­vin­ders or­ga­ni­seer­den.

Iedere leefstijl z’n eigen behoeften en waarden
Na een warm welkom door Michel Buhrs in­tro­du­ceer­den Diede van Delft van SAMR Markt­vin­ders en Leonie van der Laan van Bureau Buhrs de 7 nieuwe Leisure Leefstijlen: Avon­tuur­zoe­kers, Ple­zier­zoe­kers, Har­mo­nie­zoe­kers, Ver­bin­ding­zoe­kers, Rustzoekers, Stijl­zoe­kers en In­zicht­zoe­kers. Iedere leefstijl heeft andere behoeften en waarden die belangrijk zijn in de vrije tijd. Zo is een In­zicht­zoe­ker met name op zoek naar rust en ruimte, terwijl de Ple­zier­zoe­ker en de Har­mo­nie­zoe­ker vooral behoefte hebben aan ge­zel­lig­heid. De Ple­zier­zoe­ker beleeft die ge­zel­lig­heid het liefst met grote groepen vrienden, de Har­mo­nie­zoe­ker hecht juist veel waarde aan plezier met het gezin.

Schakelen van oude naar nieuwe leefstijlen
Linda Seikritt van Gemeente Lelystad vertelde vervolgens hoe leefstijlen in Lelystad ingezet worden om lei­su­re­ge­bie­den elk een eigen profiel te geven die past bij een specifieke doelgroep. Zo zijn ver­schil­len­de gebieden com­ple­men­tair aan elkaar. De ge­bied­s­pro­fie­len waren gebaseerd op de oude Leisure Leefstijlen, dus bij de komst van de nieuwe leefstijlen moest Gemeente Lelystad even omschakelen. Bureau Buhrs collega Leonie hielp hen door voor elk gebied de passende nieuwe leefstijlen in kaart te brengen. Dat deed ze op basis van on­der­lig­gen­de waarden: op basis van welke waarden is destijds gekozen voor een doelgroep? Welke nieuwe leefstijl sluit aan op die waarden?

Zelf aan de slag met Leisure Leefstijlen
Dat elke leefstijl andere waarden heeft kwam ook naar voren tijdens de werksessie. In zes groepen gingen we met elkaar aan de slag om de leefstijlen verder te duiden aan de hand van foto’s en uitspraken. Daarbij ontdekten we dat een Stijlzoeker eerder in een luxe hotel zou slapen dan op een camping en dat de Rustzoeker het liefst lekker thuis blijft. Een In­zicht­zoe­ker gaat graag naar een museum om nieuwe kennis op te doen en zichzelf te ontplooien. Een Ver­bin­ding­zoe­ker besteedt zijn vrije tijd ook graag nuttig, maar zet zich daarbij graag in voor een ander.
Leefstijlen hebben ook invloed op com­mu­ni­ca­tie. De Avon­tuur­zoe­ker luistert graag naar 3FM, terwijl de Rustzoeker liever Radio 1 op zet. Een In­zicht­zoe­ker zal eerder de Trouw lezen dan de Telegraaf en de Stijlzoeker wil op een andere toon aan­ge­spro­ken worden dan bij­voor­beeld de Ver­bin­ding­zoe­ker. Dat is nuttige informatie voor com­mu­ni­ca­tie- en marketing doeleinden!

Nuances maken het verschil
Op de vraag van dag­voor­zit­ter Carlijn Leenders hoe men het vond om op deze met de nieuwe leefstijlen te werken was het antwoord uit de zaal unaniem: “Heel erg leuk en interessant!”, maar ook: “Soms is het nog best lastig.” Bij sommige foto’s was het heel snel duidelijk bij welke leefstijl deze het beste pasten, bij andere foto’s was het wat lastiger. De Ver­bin­dings­zoe­ker en de In­zicht­zoe­ker bleken het lastigst te duiden. Door met elkaar in gesprek te gaan leerden we dat het vooral gaat om de context van de plek, het aanbod en de inrichting en dat kleine nuances bepalen of een bepaalde vrije­tijds­ac­ti­vi­teit of plek eerder bij de ene of de andere leefstijl past.
Door de be­le­vings­we­reld van uw doelgroep te leren begrijpen kunt u het gedrag van de doelgroep ook beter voorspellen en beïnvloeden door op een passende manier te com­mu­ni­ce­ren, een gebied in te richten en het juiste aanbod te pro­gram­me­ren.

Tijdens de borrel was er genoeg stof om na te praten en terug te kijken op een geslaagde middag!

Leef­stijl­vin­der.nl
Nieuws­gie­rig naar de leefstijlen van uw doelgroepen? Kijk dan op www.​leefstijlvinder.​nl. Daar kun je aan de hand van een postcode de leefstijlen van uw doelgroep of ver­zor­gings­ge­bied in kaart brengen. Ook is er uitgebreide informatie te vinden over alle leefstijlen. SAMR Markt­vin­ders ontwikkelde deze website en alle on­der­lig­gen­de data in opdracht van 8 provincies.


← terug