Labsessie citymarketing organisatie

De organisatie van citymarketing, een thema dat leeft

Zo’n 50 personen uit het werkveld bezochten onze lab-sessie Citymarketing op donderdag 21 september jl. De organisatie en financiering van citymarketing is een thema dat leeft. Verschillende onderwerpen kwamen voorbij: organiseer je citymarketing binnen of buiten de gemeente, ga je een subsidie- of dienstverleningsrelatie aan en welke BTW-verplichtingen heb je? Ervaringen uit Hoorn, Velsen, Pijnacker-Nootdorp en andere gemeenten werden gedeeld. Interessante lessons learned zorgden voor discussies onder deelnemers. En met één duidelijke conclusie: No size fits all. Binnenkort volgt een white paper over dit onderwerp. Een voorproefje vindt u in onze blog over dit onderwerp.

Mogelijke organisatie- en financieringsvormen
Leonie van der Laan, citymarketeer van Pijnacker-Nootdorp, trapte de lab-sessie af met een uiteenzetting over de mogelijke organisatie- en financieringsvormen. Binnen of buiten de gemeentelijke organisatie, of kies je voor een tussenvorm? Hoe breng je het citymarketingbudget vanuit de gemeente onder bij een externe organisatie, bijvoorbeeld bij een stichting? Via een subsidierelatie of een dienstverleningsovereenkomst? Hoe ga je om met BTW-verplichtingen en wanneer ben je aanbesteding-plichtig?

Ondernemers aan het stuur in Hoorn
Wethouder Ben Tap motiveerde de keuze van de gemeente Hoorn om ondernemers aan het stuur te zetten bij de dit jaar opgerichte citymarketingorganisatie. Door ondernemers verantwoordelijk te maken, leg je het initiatief ook bij hen. De gemeente volgt de ondernemers in hun keuzes (op de achterbank). Dit is wel even wennen voor zowel de gemeente als de ondernemers. Maar de wethouder is ervan overtuigd dat dit zorgt voor meer draagvlak en medewerking van partijen uit de stad.

Lessons learned
Directeur Michel Buhrs en citymarketeer van Velsen, bracht zijn belangrijkste lessons learned naar voren. Hij deed dit met stellingen wat tot levendige discussies met de deelnemers leidde. Van een ‘Wethouder is (liever) geen citymarketeer’ tot ‘In het bestuur van een stichting horen geen hobbyisten en klusjeszoekers’. Met als afsluiter een stelling waar iedereen het over eens was: ‘Zonder samenwerking is citymarketing ten dode opgeschreven’.

White paper
Op dit moment werken we aan een white paper over de organisatie en financiering van citymarketing. Interesse? Stuur ons een e-mail via info@bureaubuhrs.nl.


← terug