Foto overhandiging Whitepaper Laaggeletterdheid

Lancering whitepaper: als organisatie laaggeletterden beter bedienen

Behaviour Club en Bureau Buhrs presenteerden deze maand de nieuwe whitepaper over laaggeletterdheid en gedrag. Daarin staan, aan de hand van het B5-model, 15 praktische tips om als organisatie laaggeletterden beter te bedienen. Het whitepaper werd in ontvangst genomen door Ester van der Wiel (Stichting Lezen en Schrijven) en Felice Postma (Taalheld 2022 en Eigen Haard). Download de Whitepaper nu hier.  

In Nederland hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en omgaan met computers en smartphones. Veel organisaties weten niet goed hoe ze effectief kunnen omgaan met deze groep. Ze laten daardoor kansen en verantwoordelijkheid liggen. Vaak is de oorzaak een gebrek aan kennis en praktische handvatten.  

Uitdagingen bij het bedienen van laaggeletterden
Behaviour Club en Bureau Buhrs dichten dit ‘kennisgat’, door de vijf belangrijkste uitdagingen bij omgaan met laaggeletterden te beschrijven. Dat zijn: bereiken, begrijpen, beïnvloeden, bekwaamheid en beleid. Deze zijn gebundeld in het B5-model om laaggeletterden beter te bedienen. Per uitdaging beschrijven ze handzame tips. Felice Postma: “De aanpak van laaggeletterdheid kan alleen effectief zijn als het aansluit op wat laaggeletterden zelf willen. En wat dat is lees je in deze whitepaper. Vol bruikbare tips waar je als organisatie direct mee aan de slag kan.”. 

De belangrijkste tips
Tips om de drempel te verlagen voor deze groep zijn bijvoorbeeld om communicatiemiddelen zo in te zetten dat de ontvanger ze ook kan gebruiken zonder te lezen. Gebruik bijvoorbeeld een voorleesfunctie op je website of bied de mogelijkheid om te (video)bellen of langs te gaan. Maar ook het inzetten van simpel beeld, het gebruiken van een waardige toon en gewenste acties aanbieden in kleine stapjes helpen om de boodschap begrijpelijker te maken.  

Ook Ester van der Wiel ziet kansen: “Moeite hebben met basisvaardigheden, heeft grote impact op het dagelijks leven en het werk van deze mensen. Het is belangrijk hierbij stil te staan en door ons eigen gedrag kunnen we het makkelijker bespreekbaar maken. Ken jij iemand die moeite heeft met basisvaardigheden? Vaak zeggen mensen van niet. Ga er niet vanuit dat iedereen hetzelfde kan. Maak het gewoon om te vragen of iemand hier moeite mee heeft.”. 

Gratis te downloaden
De whitepaper is gratis te downloaden via deze link. Alle tips zijn tot stand gekomen door inzichten uit de gedragswetenschappen en de praktijk te combineren; de perfecte synergie. Verder zijn diverse toonaangevende organisaties geïnterviewd, waaronder Stichting Lezen en Schrijven, Stichting ABC en Taal voor allemaal. Binnenkort lanceert Behaviour Club een training voor iedereen die te maken heeft met laaggeletterden en hen beter wil bedienen, zoals communicatieadviseurs, -medewerkers en beleidsadviseurs. 


← terug