Winkelgebieden branding

Nieuwe Methodiek ‘Winkelgebieden: uit de brand, into branding’

Winkelgebieden en winkelcentra staan voor dezelfde opgave. Oplopende leegstand, internetwinkels, kritische klanten en vraag naar beleving tijdens het winkelen zijn enkele belangrijke aspecten, die een omslag vragen in het denken over winkelen en de inrichting van winkelgebieden. Succesvolle winkelgebieden hebben een heldere identiteit. Vaak het gevolg van een uitgekiende branding strategie. Wil jij jouw winkelgebied ook aantrekkelijker maken voor bezoekers? Ga dan aan de slag met het stappenplan: ‘Winkelgebieden: uit de brand, into branding’. Bestel hier [link naar info@bureaubuhrs.nl] gratis de folder van deze nieuwe methodiek. Hierin wordt uitgelegd hoe je samen met ondernemers(verenigingen), pandeigenaren en winkelstraatmanagers een duurzame gebiedsbrand kan ontwikkelen.
Ter gelegenheid van de methodiek vond op 4 december 2014 de Lab-sessie Branding van winkelgebieden plaats. De Lab-sessie ging van start met de huidige trends en ontwikkelingen in het winkellandschap (Peter Nieland, Locatus). Wat zijn feiten of juist fabels? De feiten zijn onder meer dat zeven procent van de winkelpanden in Nederland leegstaat. Ook het totale winkeloppervlak daalt. Toch blijft de detailhandel groeien; winkels worden groter en grote ketens blijven sterk groeien. Tegelijkertijd is er de opkomst van brand stores, lokale helden en nieuwe formules in de branches. André Doffer (SmartAgent/MarketResponse) ging vervolgens in op de vraag: hoe krijgen wij grip op de consument van de 21e eeuw? Hiervoor zijn demografische gegevens niet genoeg. We hebben inzicht nodig in de wensen en behoeften van de klant, bijvoorbeeld via het belevingswereldenmodel van SmartAgent. Om goed in te kunnen spelen op deze veranderende lifestyle consument, is samenwerking het sleutelwoord. Een bedrijfsinvesteringszone (BIZ) is een instrument waarmee ondernemers de basis kunnen leggen voor een samenwerking. Farzad Ghaus (directeur Advieszaken), is betrokken bij het opzetten van verschillende BIZ-en in Amsterdam en vertelde wat hierbij komt kijken. Een van de gebieden waar Advieszaken een BIZ opzet, is bij de Beethovenstraat in Amsterdam. Bureau Buhrs ontwikkelde voor deze straat het succesvolle brand Be Beethoven en laat als afsluiting van de middag zien doe dit brand tot stand is gekomen. Uiteraard dient het concept in de toekomst verder uitgewerkt te worden met onder anderen meer communicatiemiddelen, evenementen en activiteiten, maar voor nu levert het alvast tevreden ondernemers op!


← terug