Even voorstellen: Mirjam van der Toorn

Goede communicatie begint bij het verbinden met je doelgroep. Of die nu binnen of buiten je organisatie is. Dat is wat ik zo leuk vind aan het vak. Nu mag ik dit gaan doen in een voor mij heel nieuw vakgebied: omgevings- en participatiecommunicatie en citymarketing. Projecten van A tot Z doen vind ik het allerleukste wat ook helemaal goedkomt in deze nieuwe rol. Privé speel ik een paar keer per week mijn hoofd leeg op de tennisbaan en vind ik het leuk om vrienden en familie te ontvangen met lekker eten. En met een 18 en 20-jarige in huis is het sowieso nooit saai.

Inspiratiepresentatie bij de Dag van het Gedrag

Ben van Hamersveld MSc, gedragsadviseur bij ons zusterbedrijf Behaviour Club, gaf onlangs samen met Ernestine Elkenbracht van Quintens en Maarten Lameris van de Woonbond een inspiratiepresentatie op de Dag van het gedrag van BIN NL. Ze bespraken welke gedragstechnieken ze inzetten om huurders energie te laten besparen met een display en hoe ze mensen bewegen om mee te doen met het project (www.slimmermetjeenergie.nl). En dat blijkt te werken: al veel gemeenten, woningcorporatie en huurders doen mee. Zij besparen gemiddeld 7% op gas en 2% op stroom.

Stockfoto Lelystad kunstwerk

Aan de slag met het verhaal van Lelystad

Gemeente Lelystad is voor ons een bekende, fijne opdrachtgever. Lelystad is volop in beweging. De stad groeit en daarmee verandert ook de identiteit. Wij helpen de stad bij het opstellen van een nieuwe propositie die past bij deze groei.

Het resultaat van dit traject? We leveren een herijkte merkstrategie op, die de gemeente en partners uit de stad helpt om het verhaal van Lelystad te vertellen. Om daar te komen benutten we bestaande kennis, halen we nieuwe informatie op en maken we daarvan een scherpe propositie.  

Lelystad is de stad van veel groen, shoppen, fijn en ruim wonen, Lelystad Airport, water, logistieke bedrijven en meer. Maar wat bindt al die kwaliteiten en wat is het dat nieuwe en bestaande doelgroepen het meest overtuigt? Dit is de vraag die we samen met de gemeente, bewoners en partners gaan beantwoorden. Bovendien maken we een creatieve visuele vertaling van deze kernboodschap. We kijken er naar uit om aan de slag te gaan. Begin volgend jaar hopen we de eerste resultaten te kunnen delen. 

Foto overhandiging Whitepaper Laaggeletterdheid

Lancering whitepaper: als organisatie laaggeletterden beter bedienen

Behaviour Club en Bureau Buhrs presenteerden deze maand de nieuwe whitepaper over laaggeletterdheid en gedrag. Daarin staan, aan de hand van het B5-model, 15 praktische tips om als organisatie laaggeletterden beter te bedienen. Het whitepaper werd in ontvangst genomen door Ester van der Wiel (Stichting Lezen en Schrijven) en Felice Postma (Taalheld 2022 en Eigen Haard). Download de Whitepaper nu hier.  

In Nederland hebben ongeveer 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven, rekenen en omgaan met computers en smartphones. Veel organisaties weten niet goed hoe ze effectief kunnen omgaan met deze groep. Ze laten daardoor kansen en verantwoordelijkheid liggen. Vaak is de oorzaak een gebrek aan kennis en praktische handvatten.  

Uitdagingen bij het bedienen van laaggeletterden
Behaviour Club en Bureau Buhrs dichten dit ‘kennisgat’, door de vijf belangrijkste uitdagingen bij omgaan met laaggeletterden te beschrijven. Dat zijn: bereiken, begrijpen, beïnvloeden, bekwaamheid en beleid. Deze zijn gebundeld in het B5-model om laaggeletterden beter te bedienen. Per uitdaging beschrijven ze handzame tips. Felice Postma: “De aanpak van laaggeletterdheid kan alleen effectief zijn als het aansluit op wat laaggeletterden zelf willen. En wat dat is lees je in deze whitepaper. Vol bruikbare tips waar je als organisatie direct mee aan de slag kan.”. 

De belangrijkste tips
Tips om de drempel te verlagen voor deze groep zijn bijvoorbeeld om communicatiemiddelen zo in te zetten dat de ontvanger ze ook kan gebruiken zonder te lezen. Gebruik bijvoorbeeld een voorleesfunctie op je website of bied de mogelijkheid om te (video)bellen of langs te gaan. Maar ook het inzetten van simpel beeld, het gebruiken van een waardige toon en gewenste acties aanbieden in kleine stapjes helpen om de boodschap begrijpelijker te maken.  

Ook Ester van der Wiel ziet kansen: “Moeite hebben met basisvaardigheden, heeft grote impact op het dagelijks leven en het werk van deze mensen. Het is belangrijk hierbij stil te staan en door ons eigen gedrag kunnen we het makkelijker bespreekbaar maken. Ken jij iemand die moeite heeft met basisvaardigheden? Vaak zeggen mensen van niet. Ga er niet vanuit dat iedereen hetzelfde kan. Maak het gewoon om te vragen of iemand hier moeite mee heeft.”. 

Gratis te downloaden
De whitepaper is gratis te downloaden via deze link. Alle tips zijn tot stand gekomen door inzichten uit de gedragswetenschappen en de praktijk te combineren; de perfecte synergie. Verder zijn diverse toonaangevende organisaties geïnterviewd, waaronder Stichting Lezen en Schrijven, Stichting ABC en Taal voor allemaal. Binnenkort lanceert Behaviour Club een training voor iedereen die te maken heeft met laaggeletterden en hen beter wil bedienen, zoals communicatieadviseurs, -medewerkers en beleidsadviseurs. 

Even Voorstellen: Eva van Workum

Afgelopen donderdag was ze al aanwezig bij onze maandborrel om kennis te maken, maar vanaf deze week komt Eva dan echt ons team versterken. Met haar achtergrond als cognitief psycholoog zet zij graag haar kennis over mensen en hun gedrag in. Voor haar rol als Medior Adviseur weet Eva als geen ander hoe belangrijk de omgeving voor mensen is en het belang om hen bij de ontwikkeling hiervan te betrekken. Eva: “Ik sta te poppelen om aan mooie projecten te werken voor een succesvolle toekomst van stad en land.”
Eva is een enthousiaste, maatschappelijk betrokken dierenvriend en is graag in de natuur te vinden. Daarnaast is zij (naar eigen zeggen) analytisch aangelegd, een echte doorzetter en oplossingsgericht.