In gesprek over behoud Utrechtse werfkelders

Utrecht staat bekend om haar karakteristieke binnenstad met middeleeuwse werfkelders. Om dit bijzondere erfgoed voor toekomstige generaties te behouden, werkt de gemeente de komende 30 jaar aan het herstel en behoud van de werf-, kluis- en straatkelders. De kelders zijn veelal in particulier bezit. Daarom is herstel alleen mogelijk als gemeente en eigenaren met elkaar samenwerken. Bureau Buhrs begeleidt als onafhankelijke partij het participatietraject om met eigenaren te komen tot een definitieve kostenregeling voor het herstel.

In samenwerking met Vennster maken we gebruik van de participatieapp Parta om digitaal mensen op de hoogte te houden en meningen op te halen. Op 27 maart 2024 vond de eerste bijeenkomst plaats. Ook ondersteunden we vereniging De Utrechtse Werfkelders tijdens hun bijeenkomst over kelderherstel in april. Daarnaast werden er in mei individuele gesprekken gevoerd tussen gemeente en keldereigenaren over wat zij belangrijk vinden bij kelderherstel en een kostenregeling. Op 30 mei 2024 organiseren we weer een bijeenkomst om de uitkomsten hiervan toe te lichten en met de aanwezigen aan te vullen.

Op deze manier brengen we alle belangen en meningen in beeld, zodat de gemeenteraad deze kan meewegen in hun besluitvorming eind dit jaar.

De energietransitie: Alle bewoners moeten meedoen!

Gemeenten zijn al flink op dreef met de verduurzaming van woonwijken en bezig met de uitvoering van wijk- of buurtuitvoeringsplannen. De medewerking en betrokkenheid van alle bewoners is essentieel voor het slagen van de Transitievisie Warmte. Maar hoe doe je dat?

Hierover organiseerde Stadszaken recent het webinar ‘Meer grip op de energietransitie – sturen vanuit bewonersprofielen’. Onze collega, Wilma Klaren, presenteerde aan de hand van een praktijkvoorbeeld de toepassing van het BSR energietransitie leefstijlenmodel (van onderzoeksbureau Market Response) om bewoners mee te kunnen nemen bij zo’n relatief abstract onderwerp. In gemeente Hilversum organiseerden Bureau Buhrs bijeenkomsten in verschillende formats passend bij de leefstijlen van de bewoners, van buurten die in het voorgaande traject minder goed bereikt waren.

Dit voorbeeld laat zien dat met het gebruik van de BSR energietransitie leefstijlen bij de aanpak van participatie en communicatie een bredere doelgroep wordt bereikt, de kwaliteit van de input van bewoners hoger is en dat het vertrouwen van bewoners in het proces wordt versterkt.

BUREAU BUHRS EN PUBLIC CINEMA AAN DE SLAG MET OPENBAAR VERVOER AMSTERDAM – HAARLEMMERMEER

De komende jaren gaan Bureau Buhrs en Public Cinema samen aan de slag met een groot en uitdagend project: participatie en communicatie over de toekomst van het openbaar vervoer tussen Amsterdam, Schiphol en Haarlemmermeer (OVAH). Dinsdag 26 maart jl. tekenden Michel Buhrs en Peter Kasbergen van Public Cinema de raamovereenkomst. Michel: “We zijn bijzonder trots dat wij aan zo’n mooi project mogen meewerken. Bij dit soort projecten spelen communicatie en participatie natuurlijk een enorme belangrijke rol. We kunnen hier al onze kennis en kunde volop in kwijt. En super dat we hiermee kunnen bijdragen aan de regio waarin we zo goed thuis zijn.” Peter Kasbergen: “Gezamenlijk met de andere partijen en het projectbureau OVAH gaan we met veel plezier deze opgave aan.” 

DE VERKENNING

In de toekomst worden meer knelpunten in de Schipholspoortunnel verwacht. Daarom werkt een projectorganisatie van de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Noord Holland, Vervoerregio Amsterdam, Royal Schiphol Group, Schiphol Area Development Company en Nederlandse Spoorwegen nu al aan plannen voor goed functionerend openbaar vervoer. Zo worden overvolle treinen, bussen, trams en stations zoals Schiphol, Amsterdam Zuid en Hoofddorp voorkomen. Dat levert in de toekomst veel op; het maakt de regio internationaal georiënteerd, toekomstbestendig en economisch gezonder. 

SAMEN ONDERZOEKEN

De projectorganisatie OVAH maakt bij het uitvoeren van alle benodigde onderzoeken gebruik van de kennis en expertise van adviesbureaus. Arcadis gaat samen met Antea Group, PosadMaxwan en TwynstraGudde ondersteunen bij de verkenning van de alternatieven. AS Connect, een consortium bestaande uit Arup en Sweco voert verdiepende technische studies uit. En Bureau Buhrs en Public Cinema ondersteunen de projectorganisatie met de communicatie en participatie. 

Wil je meer weten? Kijk dan op de website van het project OVAH: https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/2024/03/26/overeenkomsten-met-adviesbureaus-ondertekend-voor-de-mirt-verkenning-ov-verbinding-amsterdam-haarlemmermeer/ Of neem contact op met Michel Buhrs via buhrs@bureaubuhrs.nl.

InitiatievenLab Stadsbroek & IJsselvizier Zwolle

Vorig jaar startte gemeente Zwolle een verkenning over wat de ontwikkeling van de gebieden Stadsbroek en IJsselvizier kan betekenen voor Zwolle. Bureau Buhrs heeft de participatie mogen begeleiden waar veel goede ideeën voor de invulling van de gebieden zijn opgehaald. Zij zijn gebruikt bij het opstellen van richtinggevende uitspraken voor het nieuwe beleid. Nu is het tijd om deze ideeën een stap verder te brengen, door de initiatieven met elkaar te verbinden en om te zetten in bouwstenen.

Daarom organiseerden we een InitiatievenLab, gebaseerd op onze methode van het AlliantieLab, waar verbinding en verrijking centraal staan. De initiatiefnemers gingen in verschillende rondes aan de slag met hun initiatieven en met elkaar in gesprek om te kijken waar ze elkaar kunnen aanvullen en versterken. Een succesvolle avond, met als resultaat 11 bouwstenen die meegenomen worden in de komende gebiedsprocessen voor IJsselvizier en Stadsbroek.

Speelplaats zorgt voor crisis: Hoe Krimpen aan den IJssel hier effectief mee omgaat

In de Vogelbuurt van Krimpen aan den IJssel zorgt een speelplaats voor verdeeldheid onder buurtbewoners en aanzienlijke overlast. Om deze kwestie aan te pakken, heeft de gemeente Krimpen aan den IJssel de hulp ingeroepen van de Bureau Buhrs en ons zusterbureau Behaviour Club. Bij dit project hebben we onze expertise op het gebied van participatie en gedragsverandering gecombineerd. Samen met de bewoners en op basis van gedragsinzichten hebben we gezocht naar een oplossing. Benieuwd hoe we dit hebben gedaan?

Het traject begon met een grondige analyse waarbij we, samen met bewoners en gebruikers van de speeltuin, de situatie onder de loep hebben genomen. Hieruit bleek dat de speelplaats werd overgenomen door oudere kinderen, wat een negatieve invloed had op de speelervaring van jongere kinderen en overlast veroorzaakte voor omwonenden.

Op basis van deze analyse hebben we mogelijke oplossingen geformuleerd, die we tijdens een bewonersbijeenkomst hebben gepresenteerd. Bewoners konden reageren en suggesties doen. De gekozen oplossing richt zich op het verlichten van de druk op de huidige speelplaats. Door aanpassingen te doen om de speelplaats geschikter te maken voor de jongste kinderen en om minder uit te nodigen tot overlastgevend gedrag.

Voor de oudere kinderen wordt ook gezorgd: zij worden gestimuleerd om gebruik te maken van een nieuwe locatie, waar ze hun energie kwijt kunnen zonder anderen te storen. Met deze gezamenlijke inspanning hoopt de gemeente de speelplaats weer tot een plezierige en veilige omgeving te maken voor alle buurtbewoners, klein en groot.