Afscheid van Leonie van der Laan

Met een lach en een traan… namen we feestelijk afscheid van Leonie. 8 jaar geleden kwam Leonie als medior adviseur het bureau binnen, ze verlaat het nu als adjunct-directeur. De volgende uitdaging voor Leonie is de functie van strategisch projectmanager gebiedsontwikkeling bij de gemeente Hilversum. Ook daar gaat ze ongetwijfeld ‘shinen’. Vanaf vandaag is Leonie met stip binnengekomen in de erelijst Oud-Bureau Buhrs-ers. Gelukkig houden we nog veel talent(en) over. Wessel Brocken is vanaf nu ons eerste aanspreekpunt voor gebiedsmarketingklussen. De managementtaken van Leonie worden overgenomen door Ilse Fidder (bureaumanager) en Yvonne Sevriens (manager bedrijfsvoering). Want we groeien door!

Nudge van het jaar uitreiking Behaviour Club

8 februari: Kennissessie AI & gedrag

De ontwikkeling van AI gaat razendsnel. Elk bedrijf staat voor de uitdaging om AI op de juiste manier te integreren. Maar hoe doe je dat? Vanmiddag vindt onze gratis kennissessie plaats. Hier vertelt onze partner Considerati hoe je AI-beleid ontwikkelt dat niet alleen voldoet aan wetgeving, maar ook aan ethische normen. Onze collega Eva van Workum van Behaviour Club vertelt over het gedragsaspect bij AI: hoe zorg je ervoor dat medewerkers handelen naar het beleid, zodat de hele organisatie meegaat in deze belangrijke transformatie? Deze kennissessie gemist? Geen probleem! We delen graag onze kennis: we geven heel het jaar trainingen waarvoor je je nog kunt aanmelden.

De eerstvolgende is de BOOST-training over gedragsverandering op 5, 12 en 19 maart . Daarnaast hebben we de training Laaggeletterdheid over hoe je om kunt gaan met laaggeletterden. Houdt onze agenda in de gaten!

Rijswijk: Aan de slag met de omgevingsvisie

Rijswijk stelt een omgevingsvisie op en Bureau Buhrs ondersteunt sinds de zomer in de participatie. Onder de vlag “Jouw kijk op Rijswijk” geven we zoveel mogelijk inwoners de kans mee te denken over de toekomst van hun stad. De eerste participatieronde is inmiddels afgerond. Zo liep er een vragenlijst, die we online en tijdens drie actiedagen in de stad hebben gepromoot. Ook organiseerden we twee sessies voor professionals vanuit verschillende organisaties, een Stadsgesprek voor inwoners en twee sessies met de Kinderrechtenambassadeurs (leerlingen uit groep 7 en 8).

De gemeente gebruikt de uitkomsten vanuit de participatie om de koers voor de toekomst uit te werken in een concept-ontwerp omgevingsvisie. In de volgende participatieronde vragen we wat de inwoners hiervan vinden en halen we concrete ideeën op voor het vervolg.

Training: Gewenst gedrag realiseren bij mensen die laaggeletterd zijn

Ongeveer 1 op de 7 volwassenen in Nederland is laaggeletterd. En 1 van de 3 jongeren van 15 jaar loopt kans laaggeletterd van school te gaan. Dat is dus een groot probleem. Iemand die laaggeletterd is, heeft moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Iemand die laaggeletterd is, heeft ook vaak beperkte digitale vaardigheden. Grote kans dus dat ook jouw organisatie hier mee te maken heeft. 

Het beter in contact zijn met mensen die laaggeletterd zijn, heeft meerdere voordelen. Ze kunnen beter meedoen in de maatschappij. Zo wordt niemand buitengesloten en werken we samen aan een inclusievere samenleving. Ook mensen zonder laaggeletterdheid profiteren van jouw aanpak. Bovendien bereik je als organisatie de doelen beter, omdat mensen die jou direct begrijpen minder fouten maken, minder vragen stellen en minder snel klachten indienen. 

B5-model 

Om mensen die laaggeletterd zijn, beter te kunnen bedienen, is het belangrijk om verder te kijken. Als je deze mensen niet bereikt, maakt het niet uit wat je zegt. En als mensen denken dat ze iets niet kunnen, dan is hulp handiger dan informatie geven. Maar er is meer: Ons B5-model biedt oplossingen; voor iedere uitdaging krijg je praktische tips die je meteen kunt toepassen. Zo leer je niet alleen wát werkt, maar ook waaróm het werkt. Het B5-model legt uit hoe je mensen die laaggeletterd zijn beter kunt helpen. Het model behandelt de 5 belangrijkste uitdagingen bij de omgang met laaggeletterden:  Bereiken, Begrijpen, Beïnvloeden, Bekwaamheid, Beleid. We schreven een whitepaper over ons B5-model, je kunt het hier lezen. 

Hoe ben je in contact met mensen die laaggeletterd zijn? 

Dat leer je in de 2-daagse training die Bureau Buhrs en de Behaviour Club aanbieden samen met Taal voor allemaal. We gaan in op ons B5-model, op beeldcommunicatie en op duidelijke taal. Tijdens de training ga je aan de slag met (eigen) communicatiemiddelen. Je leert hoe je duidelijker kunt schrijven, beter beeldmateriaal kunt kiezen en hoe je goede keuzes maakt voor het ontwerp. 

Kortom: In onze tweedaagse training in Amsterdam Noord, krijg je voor iedere uitdaging praktische tips die je meteen kunt toepassen. Zo leer je niet alleen wát werkt, maar ook waaróm het werkt. 

Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Erna van Eerden via 020 6325805 of
vaneerden@bureaubuhrs.nl 

Wil je je aanmelden?
Schrijf je dan
hier in.

_________________________________________________________

Over de trainers 

Erna van Eerden vertelt je alles over het B5-model. Erna is senior strategisch communicatieadviseur bij Bureau Buhrs. Erna werkte eerder als docent communicatie, en weet hoe mensen in de knel kunnen komen als ze informatie niet begrijpen door haar jarenlange ervaring bij de Nationale ombudsman.  

Ben van Hamersveld neemt je mee in de wereld van beeldcommunicatie. Met actuele voorbeelden vertelt hij wat werkt wel en waarom en wat werkt juist niet. Ben is docent namens de Behaviour Club en Hogeschool Leiden. 

Enid Reichradt geeft je praktische tips over het inzetten van duidelijke taal. Met Enid werk je ook aan een opdracht van je eigen werk. Enid is adviseur, ontwikkelaar en trainer vanuit Taal voor allemaal.  

Meewerkstage Marketing Communicatie

BUREAU BUHRS ZOEKT MEEWERKSTAGIAIR(E) MARKETING & COMMUNICATIE

Ben jij een enthousiaste en ondernemende student(e) met een passie voor marketing & communicatie? Vind je het leuk om tijdens je stage écht mee te bouwen aan een bedrijf? En heb je affiniteit met thema’s als gedragsverandering, duurzaamheid, burgerparticipatie en communicatie? Dan is deze stageplek bij Behaviour Club en Bureau Buhrs op jouw lijf geschreven!

Over Behaviour Club en Bureau Buhrs:

Behaviour Club en Bureau Buhrs zijn twee toonaangevende bureaus op het gebied van gedragsverandering, duurzaamheid, burgerparticipatie en communicatie. Beide bureaus werken samen (in een prachtig pand in Amsterdam Noord) iedere dag opnieuw om een positieve impact op de samenleving te maken.

Bureau Buhrs is specialist op het gebied van burgerparticipatie & gebiedscommunicatie. Behaviour Club richt zich op het bedenken van effectieve gedragscampagnes & interventies. Samen vormen we één hecht team en werken we vol enthousiasme aan uiteenlopende maatschappelijke thema’s en communicatie- en gedragsopgaven. Bij beide bureaus werken we aan veel toffe projecten tegelijkertijd, organiseren we diverse events, participatiebijeenkomsten en trainingen, en doen we nog heel veel meer. Bovendien beschikken beide bureaus over een schat aan kennis (denk aan eigen methodieken, specialistische kennis over onderzoek, participatie en gedragspsychologie).

Maar deze kennis op een goede en creatieve manier delen met de buitenwereld… Dat is een tweede! En daar zoeken we jou voor!

Functieomschrijving:

Als meewerkstagiair(e) op het gebied van communicatie / marketing / growth hacking krijg je de unieke kans om mee te bouwen aan beide bureaus. Jouw belangrijkste taak wordt het optimaliseren van de profilering van beide bureaus, maar er is ook ruimte om mee te werken aan verschillende projecten. Voorbeelden van werkzaamheden zijn:

  • Het ontwikkelen en uitvoeren van creatieve en slimme marketingstrategieën om de zichtbaarheid van Behaviour Club en Bureau Buhrs te vergroten en om nog meer (potentiële) klanten te bereiken.
  • Het optimaliseren van de social media kanalen om de online community op te bouwen en te versterken.
  • Het organiseren van- en ondersteunen bij diverse bijeenkomsten, trainingen, workshops en webinars van beide bureaus.
  • Meewerken aan diverse projecten van Bureau Buhrs en / of Behaviour Club.

Uiteraard worden de werkzaamheden op jouw vaardigheden, interesses en leerdoelen afgestemd. Samen geven we invulling aan jouw stage op een manier die bij jou past!

Profiel:

  • Je bent een HBO/WO student(e) met een studieachtergrond in marketing, communicatie, sociale psychologie of een gerelateerd vakgebied.
  • Je hebt interesse in thema’s als gedragsverandering / gedragspsychologie, duurzaamheid, burgerparticipatie, gebiedsmarketing en communicatie
  • Je bent creatief, proactief en hebt een hands-on mentaliteit. Je barst van de ideeën en vindt het leuk om veel vrijheid te krijgen om hiermee aan de slag te gaan.
  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden (een scherpe pen is een pré).
  • Je vindt het leuk om creatieve dingen te bedenken & content te creëren
  • Je bent voor minimaal 4 maanden beschikbaar (liefst per februari 2024)

Wat bieden wij:

  • Een dynamische stageomgeving bij een bureau waarin je echt kan meedraaien en eigen verantwoordelijkheden krijgt
  • De mogelijkheid om mee te werken aan uitdagende projecten op het gebied van gedragsverandering en duurzaamheid.
  • De kans om écht impact te maken, bij maar liefst twee bureaus.
  • Begeleiding door ervaren professionals binnen beide bureaus.
  • Een stagevergoeding van 300 euro per maand.
  • Een open en inspirerende werkomgeving met een informele sfeer. We hebben een jong team, we werken hard, maar er wordt ook veel gelachen. Je kan bij ons volledig jezelf zijn.

Enthousiast? Zie je jezelf wel stage bij ons lopen? Stuur dan je CV en motivatiebrief naar info@bureaubuhrs.nl. Vermeld in het onderwerp “Sollicitatie Meewerkstagiair(e) Bureau Buhrs / Behaviour Club“. We kijken ernaar uit om kennis met je te maken!