Ruimte voor woningen in Arnhem

Projectontwikkelaars KondorWessels Projecten, Jansen de Jong en ROQ Vastgoed gaan twee kantoorgebouwen herontwikkelen aan de Wassenaarweg in Arnhem, een werklocatie uit de jaren 80.

 

De kantoren maken plaats voor woningen. Op dit moment wordt gewerkt aan het Stedenbouwkundig Plan. In het plan is ruimte voor ca. 500 woningen, dit draagt bij aan de doorstroming binnen de wijk Elderveld. Maar wat vindt de omgeving van dit plan? Bureau Buhrs is gevraagd voor een kort maar gedegen participatietraject. We zorgen ervoor dat de omliggende bedrijven en omwonenden van de naastgelegen wijk Elderveld zo goed mogelijk betrokken worden bij de planvorming.

In januari 2023 is door de initiatiefnemers een eerste bijeenkomst met de buurt gehouden waar twee vragen centraal stonden: ‘Wat gaat er momenteel goed in de buurt?’ en ‘Hoe kan de gebiedsontwikkeling bijdragen aan het verbeteren van de buurt?’. Het gesprek dat daaruit voorvloeide ging met name over onderwerpen zoals privacy, verkeer, groen en de woonwens om door te stromen naar een appartement in de buurt. Elderveld wordt als een fijne wijk ervaren, waar mensen graag blijven wonen. Een positieve start van de participatie, waar we na de zomer een vervolg aan geven met een tweede bijeenkomst.

De toekomst van Rijswijk

Hoe moet Rijswijk er in 2050 uit komen te zien?

Deze vraag staat centraal bij het opstellen van de omgevingsvisie. In de omgevingsvisie worden belangrijke keuzes over de inrichting van de fysieke leefomgeving voor de lange termijn gemaakt. Bijvoorbeeld, hoeveel de stad de komende jaren groeit, waar woningen gebouwd worden, waar scholen en winkels komen. En hoe men zich straks door Rijswijk beweegt; lopend, fietsend, rijdend of met het openbaar vervoer.

Maar deze keuzes maakt de gemeente niet alleen. Na de zomer starten we met de uitvoer van een breed participatietraject, waarbij inwoners, ondernemers en organisaties gevraagd worden om mee te denken over de toekomst van hun stad. We gaan in gesprek over wat zij belangrijk vinden voor de stad én voor de eigen wijk.

Hoe wij Flevoland New Land aantrekkelijker maken voor bezoekers

Tijdens het alliantie lab in Flevoland werden ondernemers met elkaar verbonden om zo mooie initiatieven te creëren. Het gezamenlijke doel: Flevoland New Land aantrekkelijker maken voor de bezoeker. Bij het (vervolg)alliantie lab, dat op 31 januari plaatsvond, waren zo’n 25 ondernemers aanwezig. De 15 eerder gemaakte allianties werden besproken en ondernemers gingen met elkaar om tafel om concrete vervolgafspraken te maken. Hieruit ontstonden samenwerkingen om toeristische fietsroutes, watersport voor jeugd en stageplekken voor scholieren en studenten te creëren.

Werken als interim bij een woningcorporatie

Onze collega Fenneke Hogenhout is gestart met een opdracht voor woningcorporatie Woonstede in Ede. De komende maanden zal zij daar communicatie en participatie bij vastgoedprojecten voorbereiden en organiseren. Fenneke: ‘‘Met herontwikkeling van woningen, zoals renovatie of sloop/nieuwbouw, kom je heel dichtbij het persoonlijke leven van mensen. Zorgvuldige communicatie en participatie met bewoners en stakeholders is daarom essentieel. Met plezier ondersteun ik Woonstede om dit op een passende manier in te richten. Een mooie opdracht waarin strategie en uitvoering samenkomen!’’

Positionering Zwaanshalskwartier aangescherpt

De BIZ van het Zwaanshalskwartier heeft ons gevraagd te helpen bij het opstellen van een nieuwe, duurzame positionering van het Zwaanshalskwartier. Als je er doorheen loopt, valt het meteen op: geen winkelketens, Kruidvat, Etos of grootgrutter. Alleen maar unieke winkels met vintage meubels, (kinder)kleding, planten, sneakers en horeca uit alle windstreken én honderden m2 Kookwinkel (en dit is geen volledige opsomming). Met zo’n aantrekkelijk aanbod, wat is dan de opgave?

Het Zwaanshalskwartier kent al vele vaste gasten en een grote klantenkring maar het verdient een nóg groter publiek. Daarnaast kan het de (toeristische) druk op het centrum verminderen als (internationale) bezoekers het gebied ontdekken. Maar wat zijn de voordelen voor de winkeliers in het Zwaanshalskwartier?

Vanzelfsprekend hoop je met meer bezoekers ook meer omzet te genereren voor de ondernemers in de wijk. Maar meer bezoek betekent ook dat er aandacht moet komen, ook vanuit de gemeente, voor parkeren, de inrichting van de openbare ruimte en veiligheid. Een aantrekkelijk winkelgebied trekt ook nieuwe ondernemers aan waardoor leegstand voorkomen wordt, en daar wordt de vastgoedeigenaar blij van.

Terug naar de opgave: De positionering. De basis voor de positionering halen we uit de deskresearch: wat is er (online) te vinden over het gebied, wat vinden de stakeholders (ondernemers, gemeente, wijkraad, social enterprises) van het gebied en hebben zij nog dromen/ wensen? Verder hebben we de analyse van de leefstijlen gedaan via de leefstijlvinder en gaan we op korte termijn in gesprek met de BIZ en de andere stakeholders tijdens een interactieve werksessie.