Welke toeristen vinden welke watericonen in Flevoland aantrekkelijk? In opdracht van Toerisme Flevoland stuurt Bureau Buhrs met die vraag studenten Flevoland in voor visitor journeys. De studenten kruipen in de huid van een Spaanse, Belgische, Duitse of andere internationale bezoeker en gaan op bezoek bij Batavialand, Schokland, Urk en Waterloopbos. Ze toetsen de huidige beleving van onder andere horeca, musea en andere activiteiten aan de hand van een checklist en kijken of het ‘verhaal’ van Nederland als Waterland tot leven komt. Deze zogenaamde visitor journeys brengen concreet in beeld hoe de ‘Flevolandse watericonen’ beter kunnen inspelen op de wensen van internationale bezoekers binnen het themajaar Nederland Waterland van het NBTC.
Betere beleving
In 2018 is er veel aandacht voor de watericonen van Nederland, vanwege de verhaallijn ‘Nederland Waterland’. De verhaallijn is een product van NBTC, om Nederland te positioneren als toeristische waterbestemming bij internationale bezoekers. De verhaallijn Nederland Waterland verbindt verschillende watericonen in Nederland, zoals de Deltawerken, Kinderdijk en de iconen in Flevoland. Om te komen tot een betere beleving van de watericonen, voert Bureau Buhrs visitor journeys uit. In de voorbereiding is al uitgebreid geanalyseerd hoe de wensen van verschillende bezoekers verschillen. Spanjaarden leren graag over watermanagement, Belgen komen vooral om te genieten. Maar ook binnen een nationaliteit zijn er verschillen: waar de ene Duitser avontuurlijk is ingesteld, legt de andere het liefst de hele reis van tevoren vast. De resultaten van de journeys worden geanalyseerd en uitgewerkt tot praktische aanbevelingen om de iconen, de provincie Flevoland en Nederland nóg beter op de kaart te zetten als aantrekkelijke toeristische waterbestemming voor toeristen.