De profilering van de binnenstad van Deventer is een logisch vervolg op de opdracht van VVV Deventer om het Merk Deventer te ontwikkelen. Stichting Deventer Binnenstadsmanagement ging op zoek naar een onderscheidend profiel van de binnenstad. Met in gedachten de wens van de ondernemers om de deelgebieden in de binnenstad een duidelijk eigen profiel en ‘smoel’ te geven zodat ze elkaar nog meer zouden versterken.
Een eerste aanzet is gegeven in de onlangs opgestelde Binnenstadsvisie. Nu is het zaak om deze visie te verfijnen door samen met ondernemers vragen te beantwoorden als: wat maakt de binnenstad van Deventer uniek en wat is eigenlijk het verschil met de binnenstad van Zwolle of Apeldoorn? Welk verhaal gaan we vertellen? Waarom zouden mensen hier gaan winkelen of uit eten gaan. Waarom zouden mensen hier komen wonen? Tot slot ontwikkelt Bureau Buhrs een gezamenlijk creatief concept waarmee de binnenstad ‘in de markt gezet’ kan worden. De deelgebieden worden herkenbaar, in woord en beeld en in de openbare ruimte.