Kampen is een eeuwenoude Hanzestad aan de rivier de IJssel. De Stadsbrug met gouden wielen en de historische binnenstad met honderden monumenten geven de stad een authentieke uitstraling. Kampen heeft de langste winkelstraat van Nederland, een prettig woonklimaat en een rijk verenigingsleven. En de stad ligt te midden van vele natuurgebieden. Genoeg aanknopingspunten voor citymarketing dus waar de gemeente en ondernemers in 2012 het initiatief toe namen.
Begin 2014 is Bureau Buhrs begonnen als kwartiermaker voor de citymarketing van Kampen. De opdracht was de citymarketingstrategie, waarvan de contouren in 2012 waren neergezet, verder uit te werken. Daarnaast vroeg de gemeente ons concrete stappen te zetten in de samenwerking tussen partijen en het vergroten van draagvlak, en een basis te leggen voor een solide organisatie en financiering.
Inmiddels ligt er een citymarketingstrategie, een organisatievoorstel en een uitvoeringsplan voor 2015. Verder heeft Bureau Buhrs in 2014 samen met gemeente en ondernemers een zomercampagne en wintercampagne georganiseerd. Met een tekenwedstrijd, abriposters, een rondreizende levensgrote ‘K’, TV-spotje et cetera werden inwoners, bezoekers en ondernemers van Kampen bekend gemaakt met de citymarketing en aangezet tot actie. De campagnes vormden ook de opmaat voor de internationale Hanzedagen die Kampen in 2017 organiseert.