De Groningse Oosterparkwijk kenmerkt zich door het vele groen en een pittoreske dorpse uitstraling. Maar hoewel ‘het Oosterpark’ al jaren in de lift zit, groeide haar imago niet mee. Dat is een probleem, gezien de vele nieuwbouwplannen, onder andere op de plek van het oude Oosterparkstadion.
Bureau Buhrs ontwikkelde een wijkmarketingvisie. De meest onderscheidende kwaliteiten van de Oosterparkwijk zijn de grote hoeveelheid openbaar groen en de divers samengestelde gemeenschap. De belangrijkste doelgroepen voor de wijkmarketing zijn mensen uit de rode en gele belevingswereld volgens de belevingswereldenmethodiek. Op basis van deze kernkwaliteiten, de waarden van de doelgroepen en de merkwaarden – toegankelijk, historie, working class, authentiek, gezellig, kwaliteit, sportief, uitdagend en vooruitgang – is de kernpropositie geformuleerd:
‘In de groene stadswijk Oosterpark, gelegen dicht bij de binnenstad, wonen veel verschillende mensen op een plezierige manier samen’.
Deze positionering is vertaald in een creatief concept dat is geïnspireerd door een prettig gebruik onder wijkbewoners: op straat groet men elkaar. Dat leidde tot de pay-off ‘Oosterpark: altijd een goede dag’.
Met diverse vormen van communicatie en de organisatie van activiteiten wordt nog steeds gewerkt aan de Oosterparkwijk, mét deze pay-off.