De ondernemers van de Wemenstraat en Wetstraat in Hengelo willen een betere zichtbaarheid, bekendheid en bereikbaarheid van hun winkelstraten. Deze straten hebben een bijzonder winkelaanbod met veel speciaalzaken nabij het centrum, maar vallen als aanloopstraten net buiten het kernwinkelgebied van Hengelo. Bureau Buhrs ontwikkelde een overkoepelende positionering en actieplan voor de marketing.
Kwaliteit en klasse
In een workshop met de ondernemers gingen gingen we op zoek naar het gedeelde verhaal van de Wemenstraat en de Wetstraat. We keken wat de kwaliteiten zijn van deze winkelstraten en welke sterke punten de ondernemers gemeen hebben. We maakten gebruik van de leisure leefstijlen van de Leefstijlvinder van onderzoeksbureau SAMR om te ontdekken wie de bezoekers van het winkelgebied zijn en wat hen aanspreekt. De bezoekers bleken vooral stijlzoekers en rustzoekers: mensen die kwaliteit, klasse en persoonlijke service belangrijk vinden bij het winkelen. Het aanbod in de Wemenstraat en Wetstraat scoort al erg goed op deze kwaliteiten.
Actieplan voor meer slagkracht
Bureau Buhrs ontwikkelde een herkenbaar, gezamenlijk logo dat elke ondernemer kan toepassen op de eigen winkel of producten. Ook maakten we een actieplan waarin staat wat de ondernemers zowel samen als individueel kunnen doen voor meer slagkracht. Dit varieert van het organiseren van evenementen in de straat, tot gebruik van cadeaupapier of linnen tasjes met het gezamenlijke logo.