De gemeente Texel stelt dit jaar een Transitievisie Warmte op en wil hier alle stakeholders en inwoners bij betrekken. Maar hoe doe je dat? Texel heeft ingenieursbureau Witteveen + Bos en Bureau Buhrs gevraagd te helpen, waarbij wij de participatie en communicatie met bewoners vormgeven en uitvoeren. Het al goed werkende digitale participatieplatform en bestaande initiatieven van gemeente en samenwerkingspartners vormen daarvoor een prima basis.
Uitdagingen
In de Transvisie Warmte wordt richting gegeven aan de aanpak van het isoleren en verduurzamen van de gebouwde omgeving. Uitdagingen bij het betrekken van stakeholders en inwoners op Texel zijn: veel huizen zijn vakantiehuizen waarvan de eigenaar niet op het eiland woont. Hoe bereik je deze doelgroep? Hoe enthousiasmeer je kritische bewoners? Hoe laat je zien hoe je je kunt voorbereiden op ‘aardgasvrij’? Hoe zoek je gezamenlijk naar de beste oplossingen om aan de ambities van de gemeente en het rijk te kunnen voldoen?
Ingrediënten
Ingrediënten voor de participatie en communicatie zijn bijvoorbeeld dat de doelgroepen vooraf en op maat geïnformeerd worden over het proces. Toegankelijke en (visueel) aantrekkelijke communicatie is hierbij een basisvoorwaarde. Ook wordt elk participatiemoment afgesloten met een korte evaluatie en wordt de aanpak indien nodig bijgestuurd. Wij leveren gelijktijdig een sterke basis voor het vervolg door in het hele proces te sturen op zowel de ‘harde output’, als op de ‘zachte output’ zoals vertrouwen, imago, begrip en realistische verwachtingen.