De gemeente Den Haag/Retailpunt heeft Bureau Buhrs gevraagd voor de begeleiding van winkelgebieden in de stad bij hun positionering en profilering. Eind 2015 zijn we begonnen met de winkelgebieden Van Hoytemastraat en Theresiastraat. Met de uitkomsten van twee interactieve workshops met winkeliers is een eerste aanzet tot een marketingcommunicatieplan gemaakt. In januari begeleiden we opnieuw twee Haagse winkelgebieden: winkelcentrum Loosduinen en winkelcentrum Leyweg.
Den Haag: ‘het New York van Nederland’
Den Haag heeft met haar actieprogramma ‘Den Haag Winkelstad 2015-2018’ een ambitieuze visie uitgesproken: gaan excelleren met haar karakteristieke winkelstraten en –gebieden. Den Haag moet het New York van Nederland worden als het aankomt op winkelen. Daarnaast wil Den Haag voorloper zijn in Nederland op het gebied van Smart Shopping. Om de ambitieuze visie te realiseren, zijn twaalf pijlers benoemd. Een van de pijlers is ‘profilering winkelgebieden’, waarbij elk winkelgebied een duidelijke en onderscheidende identiteit moet krijgen en dit moet uitdragen.
Interactieve workshops
Bureau Buhrs heeft met interactieve workshops winkeliersverenigingen en andere stakeholders van de Theresiastraat en Van Hoytemastraat geholpen bij het (verder) ontwikkelen van hun positionering en marketingstrategie. Deze maand zijn winkelcentra Loosduinen en Leyweg aan de beurt. Tijdens de eerste workshop staat de positionering centraal. Aan de hand van de brandbox formuleren de deelnemers de gewenste positionering. Deze werkt Bureau Buhrs vervolgens uit in een brandsheet, die de basis vormt voor de branding en het marketingcommunicatieplan die in een tweede workshop worden uitgewerkt. Tijdens de workshops maken we gebruik van onze beproefde methodiek ‘Winkelgebieden: uit de brand into branding’.