Hoe zien de doelgroepen van het Flevolandse landschap eruit? Wie zijn ze precies, waar houden ze van en waarmee maak je een bezoek aan de natuur in Flevoland voor hen aantrekkelijk? De Flevolandse natuurorganisatie, het Flevo-landschap, wilde daar meer inzicht in. Bureau Buhrs organiseerde een training over de leisure leefstijlen uit de Leefstijlvinder om de natuurorganisatie te helpen die doelgroepen – zoals de rustzoeker, inzichtzoeker, verbindingszoeker en avontuurzoeker – nog scherper op het netvlies te krijgen.
Het Flevo-landschap wil de Flevolandse natuur behouden, beschermen en ontwikkelen. Zij richt zich daarbij in het bijzonder op vier doelgroepen uit de Leefstijlvinder: de rustzoeker, inzichtzoeker, verbindingszoeker en avontuurzoeker. Tijdens de training leerden de communicatiemedewerkers, beheerders én vrijwilligers van het Flevo-landschap de doelgroepen van binnen en buiten kennen. De deelnemers maakten gezamenlijk moodboards van de verschillende doelgroepen. Door bij elke foto of stelling met elkaar te delen welke overwegingen er waren leerden de deelnemers steeds beter vanuit de doelgroep te kijken en te denken. De opgedane inzichten helpen bij het maken van gerichte keuzes, bijvoorbeeld over het aanbod aan structurele activiteiten en het faciliteren van excursies. Op basis van deze inzichten en keuzes ontwikkelt het Flevo-landschap het jaarplan 2020 met natuurgerichte activiteiten.